Volvo Car Mobility lanserar M – Smart bildelning i Storstockholm och Uppsala - M

Volvo Car Mobility lanserar M – Smart bildelning i Storstockholm och Uppsala

Från måndagen 23 september finns en ny smart bildelningstjänst I Stockholm; M. Den nya tjänsten tar sikte på storstadsbor som vill hitta en ersättning för den privata bilen som i genomsnitt står stilla 95% av tiden.

M har satt för sig att modernisera den stationsbaserade bildelningsmodell som t ex Sunfleet har använt sedan 1998. Internationella studier visar att stationsmodellen kan bidra till att minska det totala antalet bilar i städer. Varje delad bil kan ersätta mellan 8 och 13 privatägda bilar. För att kunna förverkliga det löftet använder M användardata och ny teknologi för att dynamiskt anpassa och omfördela flottan baserat på behov.

“Vi har sett en ökad rörelse från ägarskap till delning och streaming inom andra områden som film och musik. Denna rörelse har ännu inte nått privatbilism, troligen för att ingen tjänst är bra nog,” säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility som leder teamet bakom M. “Vi har prioriterat kundupplevelsen och baserat på hur vi använder andra digitala tjänster har vi utvecklat en service som är enkel att förstå och använda. Användardatan i vår egenutvecklade plattform gör att vi kommer att kunna förutse efterfrågan och bli bättre och bättre på att öka tillgängligheten på bilar I tid och rum. M anpassas också efter just din användning och slutar aldrig utvecklas,” fortsätter Bodil Eriksson.

M tar avstamp i starka trender som urbanisering, ökad miljömedvetenhet och IOT där ny teknik möjliggör nya och personifierade tjänster. Dagens konsumenter vill i allt högre grad bara använda – inte äga. M tar sikte på att bli ett verkligt alternativ till privat bil i storstäder. M kommer att ha 230 stationer över Stockholm och Uppsala. Som användare har du alltid tillgång till olika modeller av nya Volvo-bilar. Försäkring, bensin och 30 mils körning samt vägtullar ingår också i priset. M avviker från traditionell bildelning i avseendet att det inte är ett statiskt bokningssystem som alltför ofta lämnar kunder utan bokningsbara bilar.

Den nya smarta bildelningstjänsten har utvecklats tillsammans med användare under 1,5 år varav de senaste tre månaderna i beta-version. Den lanseras nu på App Store och Google Play (se länk nedan). Ladda ner appen, bli medlem i M, välj prenumerationsplan efter behov och börja använda servicen.

I anslutning till lanseringen av M upphör Sunfleet i Storstockholm och Uppsala. Sunfleet, som ägts av Volvo Cars, har varit pionjär inom traditionell bildelning sedan 1998. I utvecklingen av M har värdefull insikt om delningsekonomi och drift av delningtjänst utnyttjats maximalt. Med M hoppas Volvo Car Mobility ta ett stort och avgörande steg för urban bildelning.

Volvo Car Mobility är ett helägt, fristående dotterbolag till Volvo Car Group och är en strategisk investering för att möta nya konsumentpreferenser. Utvecklingsbolaget finns I Stockholm och sysselsätter cirka 100 anställda. I Stockholm finns också ledningen för det svenska marknadsbolaget som ansvarar för transformationen av Sunfleet till M. M är den första tjänsten som lanseras av Volvo Car Mobility. Fortsatt utrullning av M konceptet planeras till början av 2020. M finns på App Store och Google Play.

För mer information, välkommen att kontakta:

Presskontakt: [email protected]

Följ oss: